webáruház indítása- de hogyan? 2. rész

mindent az ügyfélért! jogi szempontból is!

mindent az ügyfélért! jogi szempontból is!

A GDPR (General Data Protection Regulation) az EU adatvédelmi rendelete, amely 2018. május 25-től jelentősen megváltoztatta az adatkezelési szabályokat. Aki most vág bele a webshop indításába, annak boltja már az új szabályok közé születik.

A legfontosabb változás, hogy a GDPR hatálya alatt neked kell tudni bizonyítani, hogy minden tőled elvárhatót megtettél az ügyfeleid adatainak védelmében. Ami nem változott, az a jogszerű adatkezelés négy feltétele: az adatgyűjtés világosan meghatározott célja, a megfelelő jogalap, a kellően részletes tájékoztatás az érintett magánszemélyek részére és az érintettek jogainak megfelelő biztosítása.

A már meglévő webshop-ok szempontjából a legfontosabb változás, hogy a webshop használata nem lehet egyéb adatkezeléshez (általában marketing) kötve. Nem lehet például regisztrációkor (vagy vásárláskor) kötelezővé tenni a hírlevélre történő feliratkozást, hanem a felhasználónak szabadon kell döntenie arról, hogy a webshop használata mellett szeretne-e hírlevelet is kapni. Sőt, az is törvénytelen, ha előre kipipálod a hírlevél kérést, és neki kell azt törölnie a regisztrációkor, ha nem akar kapni. Emellett lehetőséget kell biztosítani a vásárlóknak, látogatóknak arra, hogy szabadon eldönthessék, hogy a webáruház mely adatkezeléséhez járulnak hozzá, és melyhez nem. Így minden egyes webáruházra külön adatvédelmi tájékoztatót célszerű készíteni, mivel az egyes webshopok különböznek egymástól üzleti és adatvédelmi szempontok alapján. Ez azt jelenti, hogy a sablon, vagy másolt adatvédelmi tájékoztatók ideje lejárt. A rendelet azt is előírja, hogy az adatvédelmi tájékoztató az ÁSZF-től különüljön el, és mindkettő legyen egyértelmű, könnyen érthető.Az ÁSZF-t (általános szerződési feltételek) szakjogásszal vagy az adott évben érvényes ÁSZF sablon segítségével készítheted el. Ne másold le senkiét, mert nem biztos, hogy megfelel a hatályos jogszabályoknak, és komoly büntetést szerezhetsz vele! Az ÁSZF-et minden évben, illetve bármilyen, a webshop-os rendelést érintő változás esetén frissítened kell.

 

 

fizetési és szállítási módok

Ha az oldaladon keresztül fizetés is történik (ami egy webáruház esetében nagyon hasznos), különösen fontossá válik oldalad védelme. Tedd meg a szükséges lépéseket és ezt dokumentáld is, hiszen ne feledd, te tartozol ezzel elszámolással. Ha már elérted, nyíltan és egyértelműen kommunikáld is oldalad biztonságát, add meg a garanciális feltételeket, elérhetőségeket – ezzel tudsz hiteles lenni a vásárlók számára.Kézenfekvő gondolat, hogy webshopodban minden olyan fizetési és szállítási mód elérhető legyen, amit a fogyasztók igényelnek.

Erről a kérdésről már a webshop kialakításánál döntened kell, hiszen az ehhez kapcsolódó funkciókat be kell építeni a weboldaladba, az érintett szolgáltatókkal le kell szerződni. A fizetési és a szállítási módoknak is egyre több változata van, alig lehet követni. Persze vannak a régi bevált módszerek, és vannak is fogyasztók, akik ezekhez ragaszkodnak.

A fizetési módok között a nagy öregek az utánvétes fizetés, vagy a banki átutalás. A kereskedő szempontjából az utánvétes fizetés jár a legtöbb kockázattal, így ennek a legnagyobb a költsége is. Mivel azonban így tudjuk kiszolgálni azokat, akik nem szívesen adják meg banki adataikat, vagy nem mozognak olyan otthonosan az internetes fizetési módok között - összességében megéri. A készpénzmentes és internetes fizetési módok közül van egy pár: az e-pénztárca (pl. PayPal), az online bankkártyás fizetés, a mobilfizetés (pl. MasterCard Mobile), vagy a mobilvásárlás. Azért túlzásba sem kell esni: annyi fizetési lehetőséget válasszunk, amennyi már kielégíti vevőkörünk igényeit. Se többet (mert az drága), se kevesebbet.A szállítási módok között is dúskálhatunk.

Ha van offline üzletünk, akkor a személyes átadás lehetőségét ne szalasszuk el. A futáros házhoz szállítás sem kerülhető meg, itt válogathatunk is a szolgáltatók között.Szintén rugalmasak az átvevő pontok és a csomagautomaták, népszerűségük egyre nő.A szolgáltatások folyamatosan bővülő köre biztosítja, hogy manapság egyre könnyebben és olcsóbban juthatnak hozzá a fogyasztók az interneten megrendelt termékekhez. Ha minden igaz, hamarosan a drónos házhozszállításról is hírt adhatunk.

 

+1 üzleti tipp!

Tudtad, hogy a bankkártya-elfogadás elszámolása három devizanemben -HUF, USD, EUR- történhet? További információk az internetes bankkártya-elfogadásrólitt!